• «Velger du meg til å selge boligen din, er det jeg som selger boligen din»
    Kundeløfte #1
    Åse Sædberg
    Åse Sædberg

    Tlf:
    90 68 84 94

  • «For å være sikker på at alt er på stell, er din megler tilstede på overtagelsen»
    Kundeløfte #2
    Inger Sædberg Birkenes
    Inger Sædberg Birkenes

    Tlf:
    90 84 17 77

  • «Når du velger oss får du mer enn 50 års erfaring med på kjøpet»
    Kundeløfte #3
    Gustav J. Sædberg
    Gustav J. Sædberg

    Tlf:
    90 78 49 91

  • «Vi garanterer høy kvalitet på salgsverktøy og profesjonelle visninger»
    Kundeløfte #4
    Christian Forum
    Christian Forum

    Tlf:
    91 63 98 63

  • «Når store verdier er involvert, er ryddighet og profesjonalitet en selvfølge»
    Kundeløfte #10
    May Kristin Enevoldsen
    May Kristin Enevoldsen

    Tlf:
    97080101

Våre samarbeidspartnere
Takstmann Roy Andersen presenteres
False

Våre samarbeidspartnere

Takstmann Roy Andersen presenteres

Meglerhuset Sædberg fortsetter vår presentasjon av våre mange gode samarbeidspartnere. Nå er turen kommet til takstmann Roy A. Andersen som har vært vår anbefalte takstmann siden 1997.

Roy Andersen har med sin mangeårige erfaring en meget god kompetanse for taksering/verdivurdering av eiendommer.

Vi har stilt han noen spørsmål som mange kanskje lurer på:

  1. Hvor lenge har du vært takstmann ?

    Jeg har vært takstmann siden 1997 og startet da med jobber for Meglerhuset Sædberg.

  2. Hva er din bakgrunn ?

    Jeg var byggmester i ca. 10 år før jeg tok utdannelse som bygningsingeniør på UiA og var ferdig klart til å jobbe som takstmann i 1997.

  3. Hva er kravene for å kunne kalle seg takstmann ?

    Man må ha bygningsteknisk utdannelse og gjennomgå regelmessige lovmessige kurs for å kunne opprettholde sertifikater, for eksempel å kunne foreta skadetaksering og boligtaksering. For å kunne ta de nye boligsalgsrapportene som kommer i 2015 må vi også være Veritas-godkjente til slikt.

  4. Hvor mange eiendommer har du totalt befart/laget rapport på ?

    Det er vanskelig å si noe eksakt tall – men det er kommet opp i mange tusen……

  5. Hva er viktig for en selger å klargjøre før du kommer på besøk ?

    Jeg ber blant annet kundene finne frem tegninger de har av boligen, sette frem en stige til utvendig bruk, rengjøre sluk i våtrom – som vi må kontrollere. Ved den nye boligsalgsrapporten som kommer nå i 2015 er et også krav til at selger fremlegger mye mer informasjon. Dette ber jeg de finne frem – eksempelvis kontrollerklæringer/samsvarserklæringer fra elektriker som har foretatt jobber i huset. Hvis selger ikke har slikt må vi som takstmenn forsøke å få innhentet dette.

  6. Hva er viktig for en kjøper å sjekke på visning – og når man leser boligsalgsrapportene ?

    Jeg anbefaler at boligsalgsrapportene innhentes før visning – og selvsagt leses fra start til slutt. Man må sette seg godt inn i dette – og ta notater for hva man vil undersøke på en visning eller spørre en selger/megler om. Man kan også ringe eller maile til meg som takstmann for å få svar på ting som står i rapporten. Når de nye rapportene nå kommer blir det enda flere ting som kjøper får opplyst i forkant – og som man kan undersøke før man byr på en eiendom.

  7. Fortell litt om den nye boligsalgsrapporten som nå kommer.

    De nye boligsalgsrapportene trer i kraft fra 1. mars 2015. Dette er en mye mer omfattende rapport enn dagens boligsalgsrapport. Nå skal hvert eneste rom kontrolleres nøye på gulv, vegger og tak. Vi må også måle om gulv er rette i alle rom. Våtrom skal kontrolleres spesielt godt, blant annet ved hulltaking i motstående vegg (tilstøtende rom) mot dusjsone, også der hvor det er dusjkabinett. Den samme hulltakingen skal gjøres av påforte vegger og gulv i kjellerrom. Når vi har kontrollert veggene så blir hullene plugget igjen med et lokk – og kan derfra kalles et ”inspeksjonshull” for fremtiden. Vi må også innhente offentlige info om eiendommen som ligger hos kommunen – bla. godkjente tegninger. Den nye rapporten vil gi kjøpere betydelig mer informasjon enn man får i dag. Den nye rapporten blir trolig på mellom 20-30 sider for boliger, mot tidligere 8-15 sider. Vi må bruke betydelig lengre tid til våre kontroller på befaringen, samt for gjennomgang av dokumenter av boligen.

  8. Hvor lang tid bruker dere på utarbeidelse av den nye rapporten ?

    Det er vanskelig å si noe sikkert om dette da det ikke er utprøvd enda, men vi antar tidsbruk på 10-12 timer totalt for en normal enebolig på 2 etasjer.

  9. Hvordan måles en bolig opp innvendig ?

    Vi måler opp alle rom i en bolig med lasermåler som skal være tilnærmet 100% korrekt. Vi måler alle etasjer med P-rom, S-rom, BRA og BTA.

  10. Har du andre oppdragsgivere ?

    Jeg tar også mange oppdrag som sakkyndig og skjønnsmann for Retten, samt samme type oppdrag for advokater, Help og Protector. Tar også noen næringsoppdrag og noen vanlige verdi-/lånetakster.

Ta gjerne kontakt med Roy Andersen (mobil 901 75702) hvis du som leser dette har behov for bruk av en takstmann. Vi kan anbefale Roy Andersen på det varmeste.

De 7 verdiene våre: Grundighet - Kompetanse - Lokalkunnskap - Erfaring - Høflighet - Tillit - Entusiasme
  • «Jeg er din faste kontaktperson gjennom hele salgsprosessen»
    Kundeløfte #5
    Tor Even Kristensen
    Tor Even Kristensen

    Tlf:
    48 25 20 12

  • «Når overtagelsen er i boks sørger vi for at oppgjøret blir utført raskt og nøyaktig»
    Kundeløfte #6
    Kristin Hempel
    Kristin Hempel

    Tlf:
    48 14 58 69

  • «Raske og sikre oppgjør gir fornøyde kunder»
    Kundeløfte #7
    Alf E. Spaun
    Alf E. Spaun

    Tlf:
    99 24 36 95

  • «Vi gir deg vennlige, profesjonelle råd om alt du lurer på»
    Kundeløfte #8
    Renate Stensland
    Renate Stensland

    Tlf:
    38 17 89 00

  • «Vi sørger for at du får den rette hjelpen»
    Kundeløfte #9
    Karianne Lorentzen
    Karianne Lorentzen

    Tlf:
    38 17 89 00